Köpvillkor
1. INLEDNING
Säljaren Trendeo Limited säljer produkter och erbjuder distansförsäljning via Internet. Kunden intygar att han/hon har läst följande villkor innan han/hon beställer produkterna. Genom att välja att köpa produkterna godkänner kunden uttryckligen och oåterkalleligt villkoren nedan.
2. SÄLJARENS IDENTITET.
TRENDEO LIMITED
RM 22B 22/F KIU YIN COMM BLDG
361-363 LOCKHART RD WANCHAI
HONG KONG
3. LAGSTADGAD ÅLDER
Kunden förklarar att han/hon har kapacitet att ingå detta avtal, vars allmänna villkor anges nedan, dvs. att han/hon har uppnått myndighetsåldern och inte står under förmyndarskap.
4. TILLÄMPLIG LAG
Den reglering som är tillämplig på den föreslagna försäljningen är den reglering för distansförsäljning som gäller i Sverige idag, och säljaren påminner kunden om de viktigaste villkoren nedan. Det språk som används vid avtalets ingående är svenska.
5. TILLGÅNG TILL WEBBPLATSEN
Kunden är personligen ansvarig för att installera de dator- och telekommunikationsresurser som krävs för att få tillgång till webbplatsen www.klangskalar.se.
6. PRODUKTER
Innan kunden gör en beställning kan han/hon gå in på webbplatsen www.klangskalar.se för att ta reda på de viktigaste egenskaperna hos den eller de produkter som han/hon vill beställa. Köparen väljer en eller flera produkter från de olika kategorier som erbjuds på webbplatsen www.klangskalar.se. Fotografierna, grafiken och beskrivningarna av de produkter som erbjuds till försäljning är endast vägledande och är inte bindande för säljaren. Fotografierna och grafiken som beskriver produkterna är säljarens fulla och fullständiga egendom. Ingen bild får användas eller utnyttjas i kommersiellt syfte. Om en leverantör ändrar en produkt ska den grafiska framställningen av den senare inte engagera säljarens ansvar och inte heller påverka försäljningens giltighet.
7. PRODUKTTILLGÄNGLIGHET
De erbjudanden som presenteras på webbplatsen www.klangskalar.se är giltiga inom ramen för tillgängliga lager. När det gäller produkter som inte finns i lager gäller de erbjudanden som presenteras på webbplatsen www.klangskalar.se i mån av tillgång hos leverantörerna. Vid lagerbrist kommer Säljaren att kontakta kunden inom tre arbetsdagar från det att e-postbekräftelsen skickats, för att föreslå, enligt Säljarens möjligheter, som kunden redan accepterar, antingen en ny tidsfrist för att ta emot produkten, eller en ersättningsprodukt, av likvärdig kvalitet och pris, eller annullering av beställningen. Vid annullering av beställningen får kunden återbetalning utan dröjsmål och senast inom trettio dagar efter betalningen av de betalda beloppen.
8. BESTÄLLNINGSPROCESS
För att kunden ska kunna gå tillbaka till sin beställning innan den slutligen godkänns har säljaren skapat två valideringsskärmar. För att beställa en produkt klickar kunden först på knappen ”Lägg i korgen”. På skärmen visas en översiktstabell över kundens ”korg” så att kunden kan kontrollera innehållet i sin beställning. Genom att klicka på knappen ”Fortsätt till kassan” och efter att ha kontrollerat innehållet i beställningen i ”varukorgen” och vid behov ändrat det, förklarar kunden att han/hon helt och hållet accepterar dessa allmänna försäljningsvillkor utan förbehåll. Efter att ha bekräftat beställningens innehåll bekräftar kunden den slutgiltigt genom att betala. Beställningen är slutgiltig först när motsvarande pris har betalats.
9. BESTÄLLNINGSBEKRÄFTELSE
Ett e-postmeddelande skickas så snart beställningen har registrerats. Genom att spara detta e-postmeddelande och/eller skriva ut det har kunden ett bevis på sin beställning som säljaren rekommenderar att han/hon sparar. Uppmärksamhet: Detta e-postmeddelande bekräftar att kundens beställning har beaktats av säljaren och inte att den beställda produkten är tillgänglig.
10. PRISER, BETALNING OCH FAKTURERING
Priserna på Produkterna anges i svenska kronor (SEK), inklusive moms och fraktkostnader. Betalningen av hela priset ska ske i samband med beställningen av kunden. De betalda beloppen kan inte vid något tillfälle betraktas som en deposition eller förskottsbetalning. Alla beställningar ska betalas i svenska kronor. Försäljningspriserna för produkterna på www.klangskalar.se kan när som helst ändras av säljaren. Denna ändring kommer att meddelas kunden före varje beställning. Eventuella tullar eller lokala skatter är mottagarens ansvar. Det accepterade betalningssättet är kreditkort. Kunden garanterar säljaren att han/hon har de nödvändiga behörigheterna för att använda det betalningssätt som valts vid registreringen av beställningsformuläret. Säljaren förbehåller sig rätten att avbryta eller annullera beställningar och/eller leveranser, oavsett deras art och genomförandenivå, om kunden inte betalar något belopp som han eller hon är skyldig eller om det inträffar en betalningsincident.
11. FRAKTKOSTNADER OCH LEVERANSTIDER
11.1 FRAKTKOSTNADER
Köparen har möjlighet att välja en typ av leverans: den följda leveransen. Utom i fall av force majeure är de genomsnittliga leveranstiderna, inom ramen för tillgängliga lager, de som anges nedan. Leveranstiderna löper från det datum då produkten har lämnat säljarens lager. Vid förseningar kan säljaren inte hållas ansvarig för någon som helst orsak. En eventuell försening kan därför inte ge upphov till skadestånd, innehållande eller annullering av beställningen från kundens sida. De beställda produkterna kommer under alla omständigheter att levereras inom högst femtio dagar från och med dagen efter den dag då kunden registrerade sin beställning, under förutsättning att hela priset har betalats. Om produkterna inte har levererats vid utgången av denna period kan kunden annullera beställningen. De belopp som kunden har betalat kommer då att återbetalas utan dröjsmål, med uteslutande av all annan ersättning. Om den beställda produkten inte längre är tillgänglig ska bestämmelserna i artikel 7 tillämpas. Om produkten byts ut ska konsumenten stå för leveranskostnaderna. Om leveransen försenas i förhållande till det ursprungligen fastställda datumet ska kunden skriftligen meddela säljaren så att denne kan göra en utredning med transportören. En utredning hos transportören kan ta upp till 21 arbetsdagar. Om produkten hittas under denna period kommer den omedelbart att omdirigeras till den leveransplats som anges i beställningsformuläret. Om den beställda produkten däremot inte hittas i slutet av denna 21-dagars undersökningsperiod, fortsätter säljaren på egen bekostnad med en ny sändning av de produkter som kunden beställt.
11.2 FEL LEVERANSADRESS
Paketen levereras till en adress som kallas ”leveransadress”. Denna adress anges av köparen när beställningen registreras. Denna adress bekräftas sedan i slutet av beställningsprocessen på sammanfattningssidan och därefter via e-post på orderbekräftelsen. Om ett paket inte levereras på grund av att mottagaren inte bor på den angivna adressen, kan en ny leverans av beställningen inledas mot uppvisande av ett bevis på att mottagaren har bott i mindre än tre månader i mottagarens namn och adress. Om detta inte sker kommer säljaren att på nytt fakturera kunden för de leveranskostnader som motsvarar hans beställning om kunden har begärt en ny leverans.
12. LEVERANSOMRÅDE.
Produkter som säljs av säljaren levereras över hela världen.
13. KONTROLL AV LEVERERADE PRODUKTER.
Kunden är skyldig att kontrollera den levererade produktens skick och överensstämmelse. Om kunden har invändningar mot paketets skick eller innehåll ska han/hon vägra att ta emot varan genom att omedelbart göra en avvikelserapport till transportörens anställd. Eventuella klagomål om uppenbara fel eller bristande överensstämmelse hos den levererade produkten måste meddelas av kunden inom tre arbetsdagar från och med den dag då kunden tog emot produkten genom att skicka ett e-postmeddelande till contact [arobase] mysingingbowl [dot] co [dot] uk. Om inget klagomål lämnas in inom den ovannämnda perioden anses de levererade produkterna överensstämma med kraven och godkänns av kunden. Ingen produkt kan bytas innan den har returnerats och mottagits av säljaren i gott skick, i den form som säljaren har levererat. I synnerhet får produkten inte ha varit oseglad.
14. ÅTERLÄMNINGSPOLICY
Den ångerrätt som kunden har vid köp av varor inom ramen för lagen är fjorton dagar, räknat från den dag då beställningen mottas. Under denna period kan kunden på egen bekostnad och utan andra påföljder returnera den eller de produkter som inte passar honom eller henne. Kunden kan då välja mellan å ena sidan återbetalning av hela det betalda beloppet, dvs. priset och leveranskostnaderna men inte returkostnaderna som förblir på kundens bekostnad, i utbyte mot att produkten/produkterna skickas tillbaka, och å andra sidan byte av den beställda produkten/produkterna. Det är underförstått att produkten/produkterna som returneras på kundens bekostnad måste vara i gott skick, så som de levererats av säljaren. I synnerhet får produkten inte ha varit oseglad. En produkt som är ofullständig, skadad eller vars originalförpackning har skadats kommer inte att återbetalas eller bytas ut. I princip är det kunden som står för returkostnaderna vid utövande av ångerrätten. Om ångerrätten utövas efter det att säljaren har levererat en produkt som motsvarar den ursprungligen beställda produkten, på grund av att produkten inte är tillgänglig, ska dock returkostnaderna betalas av säljaren.
15. GARANTI OCH KUNDSERVICE
Under alla omständigheter omfattas kunden av garantin mot dolda fel: om produkten har ett tillverkningsfel som gör den olämplig att använda kan kunden kontakta Säljarens kundtjänst genom att skicka ett e-postmeddelande till adressen [email protected].
16. POLICY FÖR ÅTERBETALNING
Eventuell återbetalning som ska betalas av säljaren ska ske i form av återbetalning med kreditkort. Återbetalningen ska ske så snart som möjligt och senast inom trettio dagar efter den dag då rätten till återbetalning utnyttjades. Genom att få återbetalning förbinder sig konsumenten på heder och samvete att inte bestrida eller motsätta sig den transaktion som återbetalningen avser, och förbinder sig att inte göra det inom ett år. Konsumenten bekräftar att han/hon är medveten om att om han/hon bryter mot denna skyldighet kommer han/hon att få tillbaka det belopp som han/hon felaktigt har fått, utan att det påverkar eventuella skadeståndskrav från säljaren.
17. ÄGARSKAP
Säljaren förbehåller sig uttryckligen äganderätten till de levererade produkterna till dess att priset i kapital och ränta har betalats i sin helhet. Enbart överlämnandet av en betalningskupong utgör inte betalning. Ovanstående bestämmelser hindrar inte att risken för förlust eller försämring överförs till kunden. Om full betalning uteblir har säljaren rätt att kräva att de levererade varorna återlämnas. De kostnader som kan uppstå för denna återlämning ska bäras av kunden.
18. ANSVAR
Säljaren är inte ansvarig om han eller hon inte kan uppfylla sina avtalsförpliktelser i händelse av force majeure eller oförutsedda händelser, inklusive, men inte begränsat till, naturkatastrofer, bränder, interna eller externa strejker, interna eller externa fel eller haverier, och i allmänhet alla händelser som gör att beställningar inte kan utföras korrekt. Säljaren är inte heller ansvarig om det uteblivna eller bristfälliga fullgörandet av avtalet beror antingen på kunden eller på en oförutsägbar och oöverstiglig handling av en tredje part i avtalet.
19. DATABEHANDLING
Den information som säljaren samlar in i samband med en beställning från kunden är nödvändig för att säljaren och dess kommersiella partner ska kunna hantera beställningen. Kunden har rätt till tillgång, rättelse, invändning och radering av uppgifter om honom/henne hos säljaren. Kunden kan få erbjudanden från säljaren. Om kunden inte vill ta emot dessa erbjudanden kan han/hon meddela säljaren via e-post till [email protected].